Analýza súčasného stavu
Ročne na slovenských cestách zomrie mnoho ľudských životov . Hlavnými príčinami dopravných nehôd je :
- neprimeraná rýchlosť jazdy vodiča,
- požitie alkoholu pred jazdou,
- používanie mobilného telefónu počas riadenia vozidla,
- zlý technický stav vozidla,
- únava vodiča za volantom.
Podľa štatistických údajov sú najčastejšími príčinami dopravných nehôd rýchlosť vodiča a alkohol zistený u vodičov.
Rýchlosť je v súčasnosti jadrom problému cestnej bezpečnosti, ktorú si uvedomujú aj samotní vodiči. Existujú dve formy nepriaznivého vplyvu rýchlosti na bezpečnosť cestnej premávky :
- prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti,
- neprispôsobenie rýchlosti daným podmienkam.
Väčšina vodičov otvorene priznáva, že prekračuje rýchlosť a toto správanie argumentujú emocionálnymi i racionálnymi pohnútkami. Najčastejšími dôvodmi sú zvyčajne:
- záľuba vo vyšších rýchlostiach,
- prispôsobenie rýchlosti dopravného prúdu,
- zhon spôsobený súčasným životným štýlom.
Je dôležite si uvedomiť brzdnú dráhu automobilu, ktorá je znázornená v nasledujúcej tabuľke.
Tab. Brzdná dráha automobilu
Rýchlosť vozidla |
Reakčná dráha |
Brzdná dráha |
Dráha zastavenia |
suchá vozovka |
|||
50 km/h |
14 m |
14 m |
28 m |
60 km/h |
17 m |
20 m |
37 m |
80 km/h |
22 m |
35 m |
57 m |
mokrá vozovka |
|||
50 km/h |
14 m |
19 m |
33 m |
60 km/h |
17 m |
28 m |
45 m |
80 km/h |
22 m |
49 m |
71 m |
Užitočné odkazy:
www.becep.sk/index.php/nehody-a-priciny/rychlost
www.chcizit.cz/3-635-brzdna-draha-automobilu
www.ssc.sk/files/documents/becep/kriticke-lokality/dalsie-info/ssc_dopr%20nehodovost_09.pdf